دانستنی‌ها | آشنایی با بزرگان
  • کد مطالب: ۲۱۶۰۹۹
  • /
  • ۲۰ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲

دانستنی‌ها | آشنایی با بزرگان

خراسانی که ما در آن زندگی می‌کنیم از گذشته‌های دور تا امروز زادگاه افرادی بزرگ در ادبیات، هنر، تاریخ و فرهنگ بوده است؛ بزرگانی که سبب شدند نام خراسان در طول تاریخ درخشان باشد.

نازنین جلایری - خراسانی که ما در آن زندگی می‌کنیم از گذشته‌های دور تا امروز زادگاه افرادی بزرگ در ادبیات، هنر، تاریخ و فرهنگ بوده است؛ بزرگانی که سبب شدند نام خراسان در طول تاریخ درخشان باشد.

امروز می‌خواهیم یکی از تاریخ‌نویسان بزرگ خراسانی را بشناسیم و با آثارش آشنا شویم.
ابوالفضل بیهقی مورخ برجسته‌ی ایرانی است که در روستای حارث‌آباد سبزوار به دنیا آمده و در دربار پادشاهان غزنوی به شغل دبیری(۱)* مشغول بوده است.

او سال‌های طولانی در دیوان رسالت(۲)* غزنویان که یکی از سازمان‌های حکومتی در آن دوران بوده، فنون نوشتن را زیر نظر استادش، بونصر مشکان، به‌خوبی آموخته است.

مهم‌ترین اثر ابوالفضل بیهقی «تاریخ بیهقی» است که در آن، تاریخ دوران غزنویان را نوشته است.
بیهقی به دقت و نکته‌سنجی معروف است و آثار و کتاب‌های تاریخی پیش از خود را به‌خوبی مطالعه کرده است.

او حوادث تاریخی را با جزئیات کامل بیان کرده و کتابش، مانند یک داستان، شیرین و خواندنی است. تاریخ بیهقی علاوه بر اتفاقات تاریخی، حکایت‌هایی پندآموز هم دارد که سبب جذابیت کتاب می‌شود.

بیهقی در نوشتن کتاب به صادقانه بیان کردن اتفاقات توجه زیادی می‌کند و برایش مهم است آنچه می‌نویسد یا خودش دیده یا از افراد مورداعتماد شنیده باشد.

این کتاب در ۳۰ جلد نوشته شده، اما اکنون تنها قسمتی از جلد پنجم تا آخر جلد نهم آن باقی مانده‌است. از دیگر آثار بیهقی می‌توانیم به «زینة‌الکتاب» که درباره‌ی فنون نوشتن و نامه‌نگاری است اشاره کنیم.


۱-نوشتن نامه‌های دربار را به عهده داشته است.
۲- محل نامه‌نگاری

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.